Miksi minä uskon Jeshuaan?

”Jumala lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi”

Haluan kertoa sinulle omasta kokemuksestani käsin siitä, miksi minä uskon Herraan Jeshuaan, Jeesukseen, Jumalan Poikaan. Jaan Raamatusta Sanan kohtia, joiden kautta minä olen oppinut ymmärtämään sen, ettei ole muuta Pelastajaa, kuin Jeshua ja Hän on minun Herrani ja Lunastajani.

ישוע Jeshua nimi tarkoittaa: ”JHVH (HERRA) pelastaa”, ”JHVH:n pelastus”
”ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.” Teot 4:12

Hänen alkuperänsä on muinaisuudessa, iankaikkisissa ajoissa, Hän on aina ollut olemassa, kerrotaan Sananlaskujen kirjassa, luvussa 8. Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, Sana oli Jumala. Hän tuli ihmiseksi ja pystytti telttamajansa meidän keskellemme. Hän on näkymättömän Jumalan kuva. Kirjakääröön Hänestä oli kirjoitettu, ja Hän tuli tekemään Isänsä tahdon. Hänet Jumala lähetti syntiemme sovitukseksi, kuolemaan meidän kaikkien syntien puolesta. Hänet on herätetty esikoisena kuolleista ylösnousemukseen. Hän elää!!! Hän itse sanoo: ”minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet” Ilm 1:18

Hän pelastaa kansansa sen synneistä

Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa Mariaa vaimoksesi, sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä. Hän synnyttää pojan, ja sinun on annettava hänelle nimeksi Jeshua (Jeesus), sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä.” Mt 1:20-21

Ei ole olemassa muuta Pelastajaa

Saan Sanasta lukea, ettei ole muuta Pelastajaa ja syntieni sovittajaa, kuin Jeshua, joten minä uskon Messiaaseen, Herraan Jeshuaan, Jumalan Poikaan syntieni sovittajana. Minulla ei ole muuta pelastajaa synneistäni Jumalan edessä; synneistä ja pahoista teoistani, joilla olen rikkonut Elävää Jumalaa vastaan, rikkonut kaikkia Hänen käskyjään elämäni aikana. Eläessäni maailmassa synnin palvelijana olisin joutunut kadotetuksi Jumalan yhteydestä, ja paikkani olisi ollut ikuinen tuli.
Mutta sain uskonlahjan pelkästä armosta ja uuden mahdollisuuden Herran Jeshuan, Jeesuksen, sovitusveren kautta pelastua iankaikkiseen elämään tunnustettuani syntini ja pyydettyäni Hänet elämäni Herraksi. Olen saanut syntini anteeksi

Lapsenuskoni ei olisi riittänyt pelastukseen, sillä en tuntenut Jeshuaa

Minulla oli ”usko” lapsesta asti, ”lapsenusko” kaikista pahuuden teoistani huolimatta. Tuolloin uskoin, että Jumala on olemassa jossain, ehkä istuu jonkun pilven päällä, kun taivaalle katselin. Olin vain korvakuulolla Hänestä kuullut pyhäkoulussa ja rippileirillä, en tuntenut Häntä, eikä minulla ollut Hänen Poikansa, Herramme Jeshuan, tuntemista. 

Harjoitin syntiä ollen sen orja ja samalla suoritin uskonnollisia opittuja tekoja

Elin siis maailmassa palvellen syntiä ollen sen orja ja yhtaikaa silti tein uskonnollisia opittuja lihan tekoja, niitä mitä olin lapsesta oppinut ja joita pidin itsestäänselvyyksinä sen enempää asioita ajattelematta. Olin vauvana kastettu kirkon jäseneksi, kävin pyhäkoulua, kävin riparin, kävin joskus kirkossa, ehtoollisellakin, rukoilin iltarukoukset, kävin telttakokouksissa mummun ja äidin kanssa – mutta nämä pelkät teot eivät minua olisi pelastaneet, ei edes lapsikaste eikä rippikoulu, vaan Herrassa Jeshuassa, Jeesuksessa, on ainoastaan pelastukseni, Vapahtajassa, Elävän Jumalan Pojassa, joka kerran kärsi syntiemme vuoksi – Hänessä yksin on minun pelastukseni Jumalan edessä. 

”Jumalan rakkaus ilmestyi meille, että Jumala lähetti ainutsyntyisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttaan. Siinä on rakkaus – ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.” 
1Jh 4:9–10 RK 

Tarvitsen henkilökohtaisen suhteen Jeshuaan…

Tulin ymmärtämään viimein 50 vuoden iässä oman syntisyyteni ja sen, että minulla ei tule olemaan yhteyttä Jumalan kanssa ilman Jeshuan, Jeesuksen, sovitustyötä, ilman Hänen verensä puhdistusta. Tuolloin jouduin niin alas elämässäni, että ei ollut enää muuta kuin pyytää syntini anteeksi ja pyytää Herra Jeshua elämäni Herraksi ja jättää kaikki mennyt elämä taakseen. 

Jumala vaikutti minussa valtavan synnintunnon ja pelon, mitä minulle tulee käymään, mihin olen menossa. Hän vaikutti sen, että minun oli tehtävä henkilökohtainen uskonratkaisuni tuolloin syksyllä vuonna 2011. Kuolema pelotti, vaikka sitä eräällä tavalla ”ihannoinkin” miettiessäni itse päivieni päättämistä siinä elämäntilanteessani, jossa tuolla hetkellä olin. Tunsin sen pahuuden läsnäolon, joka vaikutti ajatusmaailmaani ja kaikkeen minussa yllyttäen päättämään päiväni.  Jos sen olisin tuolloin tehnyt ilman henkilökohtaista suhdettani Herraan Jeshuaan, Jeesukseen, ja ilman syntieni anteeksisaamista Jeshuan sovitusveren kautta, niin olisin joutunut suorinta tietä kadotukseen, ikuiseen tulijärveen, sillä vain se, joka uskoo Jumalan Poikaan, Jeshuaan, Jeesukseen, on pelastuva. Jeshua on verellään päästänyt meidät synneistämme.

… sillä en voi pelastua äitini tai kenenkään muunkaan uskonratkaisulla

Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen {Tai: ”Jeesuksen Kristuksen uskosta”} kaikille {Bys.: ”kaikkiin ja kaikille”}, jotka uskovat. Ei tässä ole mitään erottelua, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat Jumalan kirkkautta vailla, mutta saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa JeesuksessaRm 3:22–24 RK

Pyhä, Elävä Jumala on antanut minulle armossaan lahjaksi uskon Herraan Jeshuaan, Jeesukseen, Messiaaseen, meidän Lunastajaamme. Herran Jeshuan usko tuli minuun, minun elämääni muuttaen minut kokonaan, ja sain armosta syntyä ylhäältä Jumalan Hengestä – Jumalan lapseksi, elämän toivoon. Jeshua, Jeesus, on Tie, Totuus ja Elämä! On kirjoitettu, että joka ei synny uudesti, ylhäältä Jumalan Hengestä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.

Jolla on Poika, sillä on elämä. Jolla ei Jumalan Poikaa ole, sillä ei ole elämää 1Jh 5:12

Näitä Kirjoituksia lukiessa ymmärrän sen, ettei kenenkään muun usko, edes rakkaan edesmenneen äitini tai mummuni usko riitä pelastamaan minua. En tule siis pelastumaan Jumalan vihalta ja tuomiolta enkä saamaan syntejäni anteeksi pelkästään erilaisten ”uskonnollisten rituaalien suorittamisesta”, enhän minä ”tullut uskoon” sylivauvana, kun minun pääni valeltiin vedellä ja näin otettiin kirkon jäseneksi. En tehnyt tuolloin henkilökohtaista uskonratkaisuani Jeshuan puoleen ja pyytänyt syntejäni anteeksi… en pelastu edes sillä, että eläisin muuten ”hyvää elämää”, koska on kirjoitettu, että kaikki ovat syntiä tehneet, kaikki ovat pois poikenneet Jumalan käskyistä ja säädöksistä ja näin ovat joutuneet kauas Jumalasta. Mutta Jeshuassa meillä on Lunastus Hänen verensä kautta ja syntien anteeksisaaminen!

Synti erotti minut Jumalasta

On kirjoitettu, että ”joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty, mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, saa armon.” ; ”Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.” Snl 28:13, 1Jh 1:9

Synti erottaa ihmiskunnan JHVH:sta (Herrasta) JUMALASTA. Synnin palkka on kuolema, iankaikkinen ero Jumalasta, ikuinen kadotustuomio, mutta Jumalan lahja meille on sovitus Jeshuan, Jeesuksen, sovitusveren kautta. Jumalan viha tulee kohtaamaan kaikkea syntiä ja jumalattomuutta ja vääryyttä sekä tuhoamaan kaiken, sillä ”nykyiset taivaat ja nykyinen maa säästetty tulelle. Niitä säilytetään jumalattomien ihmisten tuomion ja kadotuksen päivää varten.” 2Piet 3:7

Vain Herran Jeshuan veren kautta minulla on mahdollisuus pelastua iankaikkiseen elämään ja päästä Taivaallisen Isän yhteyteen, niin kuin on kirjoitettu. ”Ei kenelläkään, joka kieltää Pojan, ole myöskään Isää. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.”  (1Jh 2:23)

Se on sydämen todellinen henkilökohtainen usko Herramme Jeshuan, Jeesuksen, Messiaan, lunastustyöhön Golgatan keskimmäisellä ristillä. Se on usko siihen, että Hän on kuolleista ylösnousseiden Esikoinen. Se on usko siihen, että yksin Hänessä, Hänen verensä kautta, on syntien anteeksisaaminen, kun tunnustamme syntimme ja jätämme syntielämän taaksemme. Se on oman turmeltuneen syntisen lihan kuolettamisen tie, se on Jeshuan ristin kantamista täällä ajassa, Häntä seuraten ja Hänelle tottelevaisena, kuuliaisena kaikessa. Jumala on sovittanut Poikansa kautta itsensä kanssa kaiken maan päällä ja taivaissa ja näin tehnyt rauhan Hänen ristinsä veren kautta (Kol 1:20). Jeshua on meidän syntiemme sovitus, eikä vain meidän vaan myös koko maailman.

”Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä. Mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, ei ole näkevä elämää, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällään.” Jh 3:36

Amen!


Käyttämäni Raamatun käännökset:
Raamattu kansalle, JKR Uuras Saarnivaaran käännös, R33/38, ASUT Aapeli Saarisalon käännös, Biblia1776